Подаряването на подаръци по Коледа е християнска традиция, която се практикува широко по целия свят. Практиката обаче не е нещо, което е изключително за християнството, тъй като няколко други религии отбелязват края на годината с подобен обичай, като еврейския фестивал на светлините Ханука или индуисткото честване на Панча Ганапати в чест на лорд Ганеша. За християните подаръците, дадени на Коледа, са символични за почитта, направена на бебето Исус от Тримата мъдреци след раждането му по време на историята на Рождество Христово.
Новият завет на Библията описва Трите влъхви - Мелхиор, Каспар и Балтазар - пътуващи до мястото на раждането на Исус, следвайки звезда, а при пристигането му му подаряват дарове от злато, тамян и смирна. Традицията на даването на подаръци обаче се разпростира много преди основаването на християнството, с корени в фестивалите на древните римляни - по-специално фестивала на Сатурналии, където благодарността се отдава на щедростта, предоставена от земеделския бог Сатурн. Празненствата се провеждали от 17-ти до 23-ти декември и били отпразнувани с жертвоприношение и публичен банкет, последвано от частно раздаване на подаръци, продължителни купони и дива атмосфера, при която социалните класирания бивали премахнати. По време на този празник робите се считали за равни на своите господари и свободата на словото била възприета.
Изобразяване на римляни, празнуващи Сатурналии от стенопис, намерен в Помпей.
Денят, в който се разменят подаръци, беше известен като Sigillaria и се състоя на 19 декември. Тъй като ценните подаръци бяха в противоречие с духа на сезона, римляните размениха по-скромни предмети, като свещи, сезонни фигурки и „подаръци с гел“, които бяха предназначени да забавляват или ужасяват останалите гости. Етикетът диктуваше, че колкото по-нисък е подаръкът, толкова по-силна е връзката на приятелството, за която се казваше. Някои шефове често дават бакшиш, известен като „сигиларций“ на своите клиенти или служители, за да им помогнат да закупят подаръците им.
За разлика от много от по-култовите фестивали, провеждани в Римската империя, Сатурналии се празнуваха широко по всички територии на Рим в края на календарната година. Тъй като беше много обичан фестивал благодарение на безгрижната атмосфера, щедрото подаряване на подаръци и пищните забавления, хората бяха по-малко склонни да се отказват от популярните му традиции. Това го направи много по-трудно да се справим, когато религиозното статукво се промени в Империята.
Покръстването на император Константин в християнството през 312 г. сл. Хр. Сигнализира за началото на края на езическите тържества в Империята, но ранните религиозни лидери не могат просто да забранят популярните Сатурналии, тъй като ще има реакция. Има теория, че те са използвали много от чертите на фестивала, когато са установили Коледа, съпернически празник, който ще заеме мястото на Сатурналии, но отбелязва християнски повод: раждането на Исус. Размяната на подаръци вероятно беше една от традициите, пренесени от старото към новото.
Старият езически обичай за даване на подаръци е рационализиран в християнството чрез прикрепване на силни асоциации с даровете на влъхвите към Исус и вероятно също е повлиян от живота на Николаос от Мира, светец от 4-ти век, който е бил известен с това, че обича да дава подаръци за хора. Когато е почитан като светец, той става по-широко известен като Свети Никола, което се разпознава като произход на името „Дядо Коледа“. Добротата и щедростта на Николаос са се въплътили в характера на Свети Никола, който се почита в много части на света, особено в райони на Европа, където празникът на Свети Никола се чества широко на 6 декември. Известна като Sinterklaas на холандски и Père Noël във Франция, тази фигура играе важна роля в европейския фолклор на празничния сезон от средновековието, превръщайки се в ежегоден подаряващ подаръци, който се казва, че носи на децата своите подаръци.
С течение на времето разпространението на християнството продължило с установяването на търговски пътища и превръщането на нови територии в религията. Това означаваше, че все повече и повече хора бяха запознати с чудесата на тържеството за даване на подаръци, което бележи края на годината и всичко, за което тя отстояваше. В Англия англосаксонците са били обърнати към християнството от мисионери както от келтската традиция от Ирландия, така и от римската традиция от сърцето на бившата Римска империя. Това не беше лесен период, тъй като всяка част от религията често влизаше в конфликт помежду си.
На всичкото отгоре беше допълнителната заплаха от езическите нападатели на викингите от скандинавските страни. Крайният резултат беше поредица от християнски царства, които се запознаха с дългогодишните ценности на ранната Коледа, включително акта за даване на подаръци. Една малка група хора от тези острови в крайна сметка щяха да отплават над Атлантическия океан за Америка през 1610 г., търсейки ново място, където да практикуват свободно християнството си. Тези хора бяха известни като Поклонниците и те създадоха първата християнска колония в Северна Америка.\
В САЩ през 20 век Коледа се превърна във феномен. Бумът на американската мечта и времената на икономически просперитет след Втората световна война подкладиха цяла индустрия около празника. С разделянето на държавата от църквата и държавата, заложено в конституцията, установена след Декларацията за независимост, хората в страната успяха да вземат решението да празнуват празника със или без религиозните атрибути, исторически свързани с Коледа. Въпреки че християнските принципи, които стоят зад празничния период, не бяха забравени, материалните аспекти, като декориране на дома, закупуване на подаръци и приготвяне на ястия бяха подчертани като най-добрият начин да се насладите на това светско тържество. След репресиите на Коледа от пуританските ценности, през новия век се наблюдава практиката на връщане на подаръци и появата на светските сезонни традиции, които все още са доминиращи днес.
Фигурата на Дядо Коледа е добър пример за нещо, което има както светско, така и религиозно значение. Той се основава на европейския Свети Никола, който от своя страна е вдъхновен от религиозния светец. Персонажът беше толкова популярен, че по-късно той беше приет от светските коледни традиции, които се превърнаха в господстващо положение в САЩ, представяйки се като подарък на деца в медиите и на реклами и картички, може би най-запомнящо се в „Празниците на Кока-Кола“ предстояща рекламна кампания. Търговският потенциал на празничния период беше идентифициран и капитализиран от сектора на търговията на дребно, който го пусна на пазара, създавайки модерната сезонна индустрия на Коледа, израснала около традицията за подаръци на Дядо Коледа.
С глобализацията от края на 20-ти век светският Дядо Коледа и неговите подаръци се утвърдиха в много общества, които преди това не бяха гледали на 25-ти декември като търговско събитие. Често се среща историята на Дядо Коледа и размяната на подаръци в страни, където християнството е второстепенна или несъществуваща религия. Например в Япония, страна, в която по-малко от 1% от населението се идентифицира като християнин, хората отбелязват Коледа като чисто търговски празник, където се подаряват взаимно подаръци без никакво позоваване на религията.
През 2015 г. Обединеното кралство трябваше да похарчи около 24,4 милиарда британски лири за коледни подаръци, като около 760,4 милиона подаръка се очаква да бъдат разменени, според проучване на RadiumOne. Тези цифри показват колко голяма е станала традицията да се купуват подаръци по Коледа и колко решаваща е тя за сектора на търговията на дребно в британската икономика. Сега сме на етап, при който обикновеният човек не просто ще купи два или три подаръка за най-близките си приятели и роднини, но средно според същото проучване ще купи 14,8 подаръка за 8,3 души, което просто показва, че хората сега се радват да обменят подаръци с разширен социален кръг от семейство, приятели, колеги и др.
Онлайн пазаруването играе голяма роля в коледното пазаруване, като все по-изпитаният метод за пазаруване на главната улица играе все по-малка роля. Същото изследване установи, че по-малко от всеки седем души ще направи своите изследвания и пазаруване в магазина. Преди интернет да излезе на преден план, отправянето към центъра на града с мисия за закупуване на коледни подаръци беше ежегодно събитие и хората ще трябва да снабдяват всички свои подаръци по време на тези пътувания или да се изправят пред по-нататъшни експедиции по-късно. Привлекателността на онлайн пазаруването може да се намери в удобството, което предоставя на купувача и по-ниските цени на търговците на дребно могат да си позволят да продават стоките си на. Това е основен плюс за тези, които работят по бюджета, което се вижда от факта, че според проучването на RadiumOne 53% от хората, които печелят по-малко от 20 000 британски лири, са по-склонни да разчитат на онлайн търговци на дребно, когато търсят подаръци.
От друга страна, две от групите, които най-вероятно ще откажат онлайн пазаруването и ще се насочат към главната улица, са тези, които печелят над 80 000 британски лири и купувачите на възраст над 55 години. Това предполага, че за тези с по-малко бюджетни ограничения и тези, които може да са по-малко Технологичните познания са по-склонни да прегърнат традиционния коледен магазин. Обменът на подаръци по време на днешните коледни тържества се извършва в топилен съд както на религиозни, така и на светски традиции. Много семейства в западния свят се радват на празничния сезон, без изобщо да се позовават на християнските вярвания, докато от друга страна, някои ще посещават църковни служби и ще украсят дома си с рождество. Има много разнообразие в начина, по който се отбелязва Коледа, но ритуалът на подаряване е една от традициите, която се практикува почти повсеместно.
Вкусът към подаръците също се е променил значително по време на еволюцията на Коледа. Поглеждайки назад към ценностите на римляните, където идеята е била да купите по-прости подаръци за най-близките си приятели, сега изглежда е точно обратното, като по-големите и пищни подаръци са запазени за хората, за които най-много ни е грижа.
Ето защо е доста често срещано за най-скъпите подаръци за най-близките връзки на хората, като партньори и деца. Въпреки че Коледа се е развила през хилядите години, в които се празнува, размяната на подаръци е една от традициите, които са останали постоянни. Комерсиализацията на празничния сезон идва за много критики, особено за потребителските ценности, които са се привързали към празника чрез закупуване и раздаване на подаръци. Мнозина вярват, че тези ценности са склонни да закриват истинското значение на Коледа.
Важно е обаче да се има предвид, че причината хората да обменят подаръци е главно да показват обич и признателност към другите, което е похвално качество. От времето на Сатурналии до днес, раздаването на подаръци е акт на доброта към другите, нещо, което вероятно ще се празнува дълго в бъдещето.
Винаги може да изберете перфектният подарък от нашия онлайн магазин и да подарите усмивка на любим човек.